Marketing szeptany i wirusowy
Marketing szeptany (znany też jako buzz marketing) to forma przekazu reklamowego, który dociera do odbiorcy w sposób nieformalny, często w formie plotki. Idealną formą marketingu szeptanego, zwaną marketingiem wirusowym, jest sytuacja, kiedy potencjalni klienci przekazują reklamę sami sobie, wyłącznie ze względu na atrakcyjną formę lub treść reklamy.
Dobrze zaplanowana i poprowadzona kampania marketingu szeptanego wykorzystuje szereg technik reklamowych, takich jak profile w mediach społecznościowych, blogi, opinie sponsorowane, moderowanie dyskusji na forach tematycznych, czy tworzenie artykułów specjalistycznych.
Marketing wirusowy najczęściej korzysta ze śmiesznych lub kontrowersyjnych filmików reklamowych, gier flash oraz wszelkiego rodzaju konkursów i systemów rabatowych.
Skuteczność marketingu szeptanego opiera się na pomyśle na kampanię oraz na zastosowaniu nieinwazyjnych dla odbiorcy metod promocji. Dzięki temu marketing szeptany jest skuteczną i tanią formą reklamy. W zasadzie jedyną wadą tej formy promocji jest to, że w pewnym momencie przekaz reklamowy staje się memem internetowym i zaczyna żyć własnym życiem, w niewielkim tylko stopniu dając się kontrolować.
Cechy marketingu szeptanego:
- nieformalna i nieinwazyjna forma dotarcia do odbiorcy,
- klienci sami rozpowszechniają reklamę,
- niski koszt reklamy w przeliczeniu na jednego odbiorcę,
- brak ścisłej kontroli nad przekazem reklamowym.