Końcówka drugiej dekady XXI wieku ciągle zaskakuje dynamiką wzrostu rynku e-commerce. Coraz więcej klientów decyduje się na zakupy przez internet. Wzrasta wartość rynku, wzrasta też ilość sklepów.
Rynek rozwija się dynamicznie ale bariera wejścia jest też coraz wyższa, skończyły się radosne lata młodzieńcze branży e-commerce kiedy wystarczyło otworzyć sklep i zacząć sprzedawać. Konkurencja jest duża i poważne rozważania na temat prowadzenia sklepu muszą brać pod uwagę działania marketingowe.
Bądź widoczny
Sukces sklepu internetowego zależy nie tylko od oferowanego asortymentu, czy czasów dostawy. Podstawowym czynnikiem decydującym o biznesowym sukcesie sklepu jest jego widoczność w internecie. Nikt nie widzi Twojej oferty, nikt nie kupi Twojego towaru – to chyba oczywiste. Jednym z podstawowych miejsc w których sklep internetowy powinien być widoczny są wyszukiwarki, a jedyną z podstawowych metod osiągnięcia tego celu jest pozycjonowanie. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy skontaktuj się z nami a przygotujemy ofertę pozycjonowania dopasowaną do potrzeb Twojego sklepu: https://www.gebuko.pl/kontakt.html
Pozycjonowanie sklepów internetowych
Sklepy internetowe w odróżnieniu od stron informacyjnych z ofertą usług czy informacjami o firmie są z reguły strukturami bardzo rozbudowanymi. Do ich pozycjonowania potrzebna jest wiedza i doświadczenie. Przy pozycjonowaniu sklepu internetowego stosujemy model „long tail” (z ang „długi ogon”). Metoda ta polega na zdefiniowaniu i promowaniu dużej ilości fraz które kompleksowo obsługują ofertę sklepu pozwalając poszczególnym produktom zaistnieć wyszukiwarce. Model ten obejmuje kilka kierunków działań:
Wybór fraz kluczowych
Pozycjonowanie jest nieodłącznie związane ze słowami kluczowymi zwanymi także frazami. Frazy to wyrażenia jakie użytkownicy wpisują do wyszukiwarki w celu odnalezienia rzeczy ich interesujących. Jeden produkt często można określić wieloma frazami, i odszukać go dziesiątki lub setki sposobów. Celem na tym etapie jest wyszukanie najlepszych fraz, czyli takich które z jednej strony dobrze charakteryzują ofertę sklepu a z drugiej cieszą się duża popularnością wśród użytkowników. W tym celu należy: – zdefiniować asortyment oferowany przez sklep z uwzględnieniem priorytetów sprzedaży. – wyszukać fraz które najlepiej określają asortyment – określić popularności tych fraz wśród użytkowników – na podstawie powyższych zbudować listę fraz o największym potencjale.
Optymalizacja
Jedna z najważniejszych kwestii związanych z pracą nad sklepem internetowym. Optymalizację możemy podzielić na dwa etapy:
Etap 1 – Audyt
Na początek konieczne jest zrobienie „zdjęcia” aktualnego stanu sklepu, czyli dokonanie jego analizy pod kątem optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych. Celem audytu jest określenie wszystkich odstępstw od standardów i ich poprawa.
Audyt techniczny sklepu internetowego
Wyszukiwarka to nie człowiek, nie domyśli się co autor miał na myśli. Z tego powodu właśnie powstały standardy, żeby wyszukiwarki mogły w sposób poprawny interpretować zawartość strony. Celem audytu technicznego jest sprawdzenie czy strona trzyma standardy i czy jest poprawnie interpretowana przez wyszukiwarkę. Sprawdzane są też szybkość strony, jej działania na urządzeniach mobilnych, kwestie certyfikatów bezpieczeństwa, architektura informacji oraz wiele innych rzeczy których suma daje nam dobrą bazę do istnienia w świecie wyników wyszukiwania.
Audyt treści
Wybraliśmy najbardziej optymalne słowa kluczowe dla sklepu, naturalnym kolejnym krokiem jest sprawdzenie czy słowa te są odpowiedni zakomunikowane w miejscach do tego przeznaczonych jak meta tagi, tytuły czy opisy. Dodatkowo sprawdzić należy jakie jest nasycenie słowami kluczowymi, czy treści mają odpowiednie długości, czy wyczerpują przedstawiany temat, czy linkują między sobą itd. Jednym słowem sprawdzamy czy treść zawarta na stronie jest odpowiednia dla zarówno dla użytkownika jak i dla wyszukiwarki.
Audyt UX
UX (z ang „user experience” ) to słownikowo „całość wrażeń jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania ze sklepu”. Ten audyt ma na celu sprawdzenie dopasowania sklepu do intencji użytkownika np. czy oferta jest odpowiednio zakomunikowana albo czy użytkownik odnajduje się w sklepie. Sprawdzamy też kwestie prawne takie jak cookies czy RODO.
Etap 2 – optymalizacja jako proces
Sklep zmienia się w czasie, zmieniają się też standardy i narzędzia. Optymalizacja zatem nie może stać w miejscu. Z jednej strony należy dbać o optymalizację w kontekście zmian następujących w sklepie (znikanie, dodawanie produktów, zmiany w strukturze itd.). Z drugiej strony optymalizacja powinna reagować na zmieniające się trendy. Optymalizacja jest zatem procesem który postępuje cały czas.
Linkowanie
Ilość i jakość linków to jeden z najważniejszych czynników rankingowych dla wyszukiwarek internetowych. Mimo iż sam algorytm wyszukiwania jest tajemnicą to z pewnością możemy stwierdzić, że jeżeli wszystkie inne czynniki są sobie równe o pozycji witryny w wyszukiwarce zadecyduje jakość i ilość linków. Linki to temat rzeka, skrócimy to do zapewnienia, że naszym celem podczas linkowania sklepu jest dostarczenie określonej ilości jakościowych linków w sposób celowy i przemyślany, który współgra z optymalizacją i priorytetami sprzedażowymi sklepu.
Czy warto pozycjonować sklep internetowy?
Rynek sprzedaży internetowej w Polsce wart jest 40 mld zł i ciągle rośnie. Mamy w kraju obecnie niemal 30 tys sklepów internetowych. Co rok powstaje ok 8 tys nowych sklepów ale po 3 latach 30% z nich przestaje istnieć. Po 6 latach przestaje istnieć 60% a tylko 30% utrzymuje się na rynku dłużej niż 8 lat. Powodem zamykania sklepów jest brak ich rentowności a ta wynika z braku sprzedaży a ten z kolei wynika z braku widoczności. Nikt nie widzi Twojej oferty, nikt nie kupi Twojego towaru. Ta oczywista prawdo powinna być odpowiedzią na pytanie czy warto pozycjonować sklep internetowy.
Case Study
Styczeń 2018
- Wybór słów kluczowych
- Analiza asortymentu sklepu, zdefiniowanie docelowej optymalnej grupy odbiorców, analiza konkurencji
- Synteza pozyskanych informacji
Luty – Marzec 2018
- Audyt Techniczny i Optymalizacja
- Sprawdzenie witryny pod kątem błędów, dostosowania do standardów, szybkości działania, poprawności działania na urządzeniach mobilnych, struktury treści na stronie, obecności duplikatów, zawartości słów kluczowych w meta tagach oraz w treści
- Część wytycznych wprowadzona od razu, część dostarczona do klienta w formie audytu i wprowadzana systematycznie w kolejnych miesiącach
Kwiecień 2018
- Pierwszy pakiet linkowy
- Analiza dotychczasowych linków i stworzenie ich profilu jako punktu startu
- W następnych miesiącach tworzenie zaplecza dedykowanego oraz pozyskiwanie linków zewnętrznych
Lipiec 2018
- Start bloga firmowego
- Przygotowanie listy potencjalnych tematów oraz stworzenie wytycznych jak blog powinien linkować w głąb serwisu
- Optymalizacja wpisów
Październik 2018
- Kolejny pakiet linkowy
Marzec – Kwiecień 2019
- Analiza danych strukturalnych
- Jeszcze jeden krytyczny rzut oka na słowa kluczowe z jakich przychodzą użytkownicy i poprawienie optymalizacji pod tym kątem
Czerwiec 2019
- Kolejny pakiet linkowy
Wyniki
W czasie pracy nad sklepem ruch rósł systematycznie, ale o przyspieszeniu można mówić po roku pracy nad sklepem. Trzeba także podkreślić, że pokazany przykład jest przykładem optymalnej współpracy z klientem który ma swój dział zajmujący się witryną i który wiele zmian wprowadził samodzielnie na podstawie przekazanych mu wytycznych.
Sklep był też regularnie linkowany kolejnymi pakietami linków. Osiągnięcie takich wyników może potrwać dłużej, rzadko zdarza się żeby trwało krócej.