Słowa kluczowe – czym są i jak dobierać?

Wyszukiwarki internetowe, takie jak najpopularniejsza na świecie Google, ale również te rzadziej wykorzystywane, jak Bing i DuckDuckGo, codziennie bombardowane są wieloma zapytaniami ich użytkowników. Zapytania te mają na celu uzyskanie od wyszukiwarek najlepszych i najbardziej precyzyjnych odpowiedzi, czyli wyników wyszukiwania. To właśnie trafność stron internetowych, które wyszukiwarka wskazuje w swoich wynikach powoduje, że dana wyszukiwarka jest uznawana za lepszą od innych.

Ale czy wszystko zależy wyłącznie od wyszukiwarki? Czy nie można podjąć takich działań na własnej stronie www, aby wyszukiwarka wyświetlała ją wyżej od innych stron w wynikach po wpisaniu odpowiednich słów? Odpowiedź brzmi – oczywiście, że można.

Fundamentem działań, które mają na celu zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce oraz dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców jest poprawnie wykonana analiza słów kluczowych. Prawidłowo wykonana analiza słów kluczowych będzie mieć duże znaczenie w późniejszym sukcesie działań SEO. Z kolei błędnie przeprowadzona analiza może spowodować brak wymiernych korzyści, pomimo wysokich pozycji wybranych słów kluczowych w wyszukiwarce.

Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe, z angielskiego „keywords”, to nie tylko pojedyncze słowa, lecz również grupy słów tworzące frazy. Frazy te mają na celu po wpisaniu do wyszukiwarki odnaleźć określone informacje, treści, strony czy produkty. W przypadku działań SEO są one o tyle istotne, gdyż odpowiednio dobrane dla strony internetowej ułatwiają jej dotarcie poprzez wyszukiwarkę do potencjalnych użytkowników zainteresowanych zawartością danej witryny www.

Rodzaje słów kluczowych

Słowa/frazy kluczowe można podzielić na trzy rodzaje:

  1. brandowe – czyli markowe. Tego typu słowa kluczowe po wpisaniu do wyszukiwarki najczęściej wyświetlą na pierwszej pozycji daną firmę. Wysoka pozycja spowodowana jest trzema faktami:
  • nazwa firmy zazwyczaj jest unikalna i występuje w danej frazie,
  • nazwa firmy występuje we frazie kluczowej,
  • nazwa firmy jest zawarta w nazwie domeny.

Słowa te najczęściej wpisywane są przez użytkowników, którzy znają nazwę marki ale nie znają jej adresu internetowego np. krzesła otomeble, gdzie „krzesła” są poszukiwanym produktem, natomiast „otomeble” sklepem (i marką), który je oferuje.

  1. ogólne – są to słowa kluczowe złożone zazwyczaj z maksymalnie dwóch wyrazów. Wpisywane one są przez użytkowników nie posiadających skonkretyzowanych preferencji, np.: stół albo szafka na buty itp.

Charakterystyczne dla tego typu słów jest to, że są one bardzo popularne, co za tym idzie bardzo konkurencyjne i wymagają wysokich nakładów finansowych na pozycjonowanie.

Należy podkreślić jednocześnie, że obecność w wyszukiwarce na wysokich pozycjach na wspomniane słowa, nie musi się przekładać na oczekiwany zysk i wzrost sprzedaży. Spowodowane jest to ich ogólnością i brakiem sprecyzowania, a dotyczyć będzie to zwłaszcza produktów i usług związanych z konkretną lokalizacją. W takich przypadkach, jak np. lokalne usługi (np. hydrauliczne) użytkownicy bardzo często doprecyzowują wpisywane przez siebie frazy, by otrzymane wyniki dotyczyły jedynie lokalizacji, która ich interesuje. Przykładem takiej frazy będzie np. hydraulik Kraków.

  1. long-tail czyli tzw. „długi ogon” – czyli przeciwieństwo ogólnych słów kluczowych.

Frazy kluczowe zaliczane do długiego ogona są dłuższe i składają się z więcej niż dwóch słów. Internauci wpisując takie słowa do wyszukiwarki mają skonkretyzowane potrzeby, wiedzą dokładnie czego poszukują np.: stół rozkładany do jadalni lub szafka na buty z siedziskiem do przedpokoju. Charakterystyczne dla fraz kluczowych z długiego ogona jest fakt, że najczęściej nie są one bardzo popularne, co za tym idzie nie są bardzo konkurencyjne. Nakłady finansowe na pozycjonowanie fraz kluczowych typu long-tail są nieporównywalnie mniejsze niż w przypadku ogólnych fraz kluczowych.

Poza wspomnianymi trzema głównymi rodzajami słów kluczowych, można wymienić również frazy:

  • zawierające region – charakterystyczne przede wszystkim dla branż usługowych oferujących usługi w danym miejscu, powiązane są z konkretnym regionem lub miastem, np.: strzelnica Kraków albo sala na wesele Lublin.
  • w formie pytań/opinii – odpowiadające użytkownikowi wyszukiwarki na postawione przez niego pytanie/opinie dotyczące np. danego produktu, np.: strzelnica (nazwa firmy) opinie lub jaka tania sala weselna Lublin? Są one idealne dla sklepów internetowych prowadzących firmowego bloga. Internauta przechodząc na niego poznaje odpowiedź na nurtujące go pytanie. Taka forma fraz kluczowych zawarta w blogu jest dobra do wspomagania kampanii nastawionej na długi ogon/long tail.
Słowa kluczowe - rodzaje

Jak dobrać słowa kluczowe i jakimi narzędziami się posłużyć?

Dobór uzależniony jest od ustalenia, co użytkownik, który może zostać Twoim potencjalnym klientem, mógłby wpisać w wyszukiwarkę, aby znaleźć Twoją firmę. Ogólne słowa kluczowe powinny być bazą, od której wychodzimy.

Wyszukiwarka Google

Następnym punktem jest skorzystanie z sugestii, które oferuje Google w pasku wyszukiwania po wpisaniu ogólnego słowa kluczowego. Sugestie są dobrymi podpowiedziami nie tylko dla szukających ale również dla tych, którzy poszukują właściwych słów do pozycjonowania.

Sugestie Google

Co ciekawe, Google podpowiada nie tylko w pasku wyszukiwania, ale również pod listą wyników wyszukiwania.

Wyszukiwania podobne - sugestie Google

Planner słów kluczowych Google Ads

Planner słów kluczowych (Keyword Planner) jest bezpłatnym narzędziem, które również może nam pomóc przy wyborze odpowiednich słów do pozycjonowania. By móc z niego skorzystać, należy posiadać konto Google oraz być w nim zalogowanym. Narzędzie znajduje się pod adresem: https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/

Warto odnotować jedną zasadniczą wadę tego narzędzia. Google rozróżnia konta Ads aktywne od nieaktywnych. Konta nieaktywne to te, które nie mają włączonej żadnej kampanii. W tej sytuacji Planner będzie zwracał wyniki w formie przedziałów, czyli w sposób dość niedokładny. Aby odblokować pełny potencjał narzędzia i otrzymywać dokładne wyniki, należy aktywować konto uruchamiając kampanię i przelać raptem kilka złotych.

Google Keyword Planner pozwala zawężać lokalizację do konkretnego województwa lub nawet miasta. Wówczas dane będą odzwierciedlać tylko wybrane lokalizacje. To bardzo przydatne, gdy nasza firma działa lokalnie.

Narzędzie działa na dwa sposoby:

  1. wyszukuje nowe słowa
  2. sprawdza dane dla wskazanych słów

Pierwsza opcja pozwala dokonać wyszukiwania na dwa sposoby:

  • wpisując dowolne słowo,
  • podając odpowiednia stronę www.

Podając odpowiednią stronę www nie trzeba wpisywać adresu swojej witryny, można dokonać również analizy strony konkurencji. Spowoduje to wyświetlenie fraz kluczowych, na które pozycjonuje się konkurencja.

Übersuggest

To darmowe narzędzie do analizy słów kluczowych oraz propozycji nowych. Übersuggest analizuje słowa na podstawie kraju i języka. Po wpisaniu zapytania zwraca on wyniki w postaci analizy popularności, trudności oraz trendu słowa kluczowego.

  • Popularność określa wartość – ile razy w miesiącu użytkownicy Google wyszukali daną frazę. Jest to uśredniony wynik z 12 miesięcy, czyli średnioroczny.
  • Konkurencyjność odnosi się do wyników organicznych oraz płatnych. Jest ona dość niedokładna i ma ona raczej charakter obrazowy.
  • Trend słowa kluczowego jest wyświetlony w formie wykresu w postaci miesięcznej liczby wyszukiwań.

Übersuggest przedstawia również listę proponowanych fraz, dodając prefiks i sufiks do naszej. Oczywiście w tej analizie także występują powyższe wyniki.

Narzędzie dostępne jest pod adresem https://neilpatel.com/ubersuggest/

Jak wiele słów kluczowych wybrać?

Na to pytanie nie ma gotowej odpowiedzi. Spowodowane jest to faktem, że każda strona jest inna i wymaga indywidualnego podejścia.

Ponieważ słowa kluczowe powinny dotyczyć zarówno strony głównej oraz także podstron, istnieje zależność między dużymi serwisami np. sklepami internetowymi, które mogą być pozycjonowane na wiele słów kluczowych a np. usługowymi, które w ten sposób nie mogą być promowane.

Podsumowanie

Odpowiednie słowa kluczowe oraz ich właściwy dobór to niezwykle ważna kwestia przy pozycjonowaniu strony www. Na szczęście jak zostało to przedstawione w tym artykule, istnieją narzędzia do ich analizy.

Poza wymienionymi, oczywiście istnieje wiele płatnych, które oferują rozszerzone raporty, dzięki którym można dokonać naprawdę dogłębnej analizy. Najczęściej zanim zdecydujemy się na zakup któregoś z nich, można przetestować dane narzędzie i stwierdzić, czy będzie nam ono odpowiadać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

17 − cztery =